האם מאחורי השבוי יש מדינה ודגל

מחקרים וויכוחים רבים מלווים את סוגיית עמדתו של היישוב היהודי בארץ ישראל בשנות השואה כלפי הצלת יהודי אירופה. יש הטוענים לאדישות, יש כאלה שמצביעים על העדר מידע, או אפילו חוסר יכולת. כך או כך, אין ספק שבלב כל ישראלי, לבטח אלה שקרוביהם נספו באירופה, התהייה הזאת תמשיך ותנקר לעולם.

לכתבה המלאה הארץ >>

לא מכבר השתתף טייס פדוי שבי ממלחמת יום הכיפורים בהרצאה על מה שעבר עליו בחודשי הבידוד בצינוק הסורי. לדבריו, החוויה שעבר היתה זהה לזו של אסיר במחנות הריכוז, עם הבדל אחד ועקרוני: הידיעה שמאחוריו עומדים מדינה ודגל. בדיוק 36 שנה חלפו מאז נפל אותו טייס בשבי. ראוי שנשאל היום את עצמנו האם אנו מחנכים את חיילי ההווה והעתיד שמדינה ודגל עומדים גם מאחוריהם? הוויכוח המתלהט מחדש בימים אלה סביב שחרור גלעד שליט לא עוסק רק בשבוי עצמו, אלא בהנצחת נורמות חברתיות קיימות, או חלילה ניפוצן. 

אכן, על כל מי שמתגייס לצבא להפנים את דברי שר הביטחון, שצה"ל איננו "חברת ביטוח", ושעל הצבא להגן על האזרחים ולא אנחנו, העורף, על החיילים. כל זה נכון כמובן. אבל מה אם כן נאמר לחייל שנפצע בקרב, ובהיותו פצוע מתהפכות היוצרות והוא מעתה זקוק לנו? שהחברה הישראלית איננה חברת ביטוח ושעליו להואיל ולהתפנות משדה הקרב ולטפל בעצמו? 

ומה נאמר לחייל שבוי, שמרגע נפילתו בשבי הרי חדל למעשה להיות לוחם והופך לישות הנלחמת רק על קיומה ושפיותה? צה"ל איננו חברת ביטוח. החברה הישראלית, כן. עלינו להמשיך להבטיח לסייע ולהציל את חיילינו משעה שחלילה הפכו לחסרי אונים. אם ננפץ גם את הנורמה הזאת, לא נוכל לרחוץ בעתיד, אנו ובעיקר קברניטינו, בניקיון כפינו כמו ראשי היישוב היהודי בעבר. אנחנו כן יודעים, וכן יכולים להציל חיי שבויים. אם אנחנו אדישים, איננו מוכנים ופשוט לא רוצים, הרי אנו מסכנים את המדינה ואת עצם קיומנו. 

יונה רוכלין   |   כפר סבא

כל הזכויות שמורות לעיתון הארץ, 9.10.2009 ©

 
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