כנס השבויים לדורותיהם

בשמי ובשם העמותה אני מבקש להביע בפתח דברי את תנחומי למשפחות החללים של מלחמת עזה ולאחל החלמה מהירה וטובה לפצועים.

נאום פתיחה – 15/01/2009 
רם דורון – יו"ר ערים בלילה

ערב טוב וברוכים הבאים לכנס הארצי של פדויי השבי.
תא"ל הגאי יחזקאל קצין שריון ראשי
אביגדור קהלני
פרופ' יעקב נאמן יקיר העמותה
חיים בר יו"ר ארגון נכי צה"ל
משה מוץ מטלון – יו"ר ארגון נכי צה"ל לשעבר.
חברינו מאגף השיקום 
פדויי השבי מכל מערכות ישראל 
בני משפחה ואורחים יקרים.
 

בכנס העמותה האחרון בחודש נובמבר 2005 בישרתי לכם על חקיקת חוק השבויים בכנסת ישראל בדברי הכנסת נרשם כי:

"חוק זה מטרתו לבטא, באמצעות הכרה במעמד ומתן תשלום חודשי, את החוב שחבה מדינת ישראל כלפי מי שנפל בשבי האויב ...
מתוך הכרה כי מי שנפל בשבי כאמור סובל מבעיות רפואיות ונפשיות ייחודיות הנובעות מהטראומה של הנפילה בשבי האויב ומהשהייה בשבי, המקשות עליו לחזור ולתפקד לאחר שחרורו מהשבי..."
(רשומות – הצעת חוק הממשלה 172 16.5.05)

דברי הכנסת מבטאים שני עקרונות בסיסיים ומהותיים:
 הראשון - הכרת תודה על לחימה בקרבות קשים שתוצאתם מרה ועל הישרדות קשה עוד יותר בשבי. את אלה ניסינו להמחיש בתערוכה ובסרטים.
השני - ייחודיות הבעיות הפיסיות רפואיות והנפשיות של מי ששב מהשבי.
על אלו נדון הערב בכנס וננסה בעזרת המומחים שהזמנו להעמיק ולהבין את הבעיות של פדויי השבי.

כדברי המשוררת רחל "רק על עצמי לספר ידעתי" ואוכל לתרום לכנס זה את נסיוני האישי, נסיון של מעבר בין שלושה עולמות שונים:

עולם המלחמה: נלחמנו במעוז המזח שבפתחה הדרומי של תעלת סואץ 7 ימים ולילות קשים מאוד. כוחות הארמיה השלישית של הצבא המיצרי הקיפו את המעוז וניתקו אותו מכל אפשרות של חילוץ. גלי ההסתערות לכיבוש המעוז נמשכו ללא הרך כאשר בהפוגות, הונחתה אש ארטילרית כבדה. הרוגים, פצועים, עייפות מתח, חרדה והכל תוך כדי לחימה קרובה.
כשכלו כל הקיצין שר הבטחון דאז, משה דיין ז"ל, הורה לנו להכנע.

עולם השבי: מתוך עולם קשה זה, מוקף הרוגים ופצועים, מותש ומתוח אתה צועד לעולם אחר. עולם שלא הכרת, עולם מאיים, אכזרי מאוד, מסוכן, עולם שרק אתה חי בו. אין אף אחד מסביבך. אין לך שליטה על גופך ועל התנהגותך. עולם חדש בו נוהגים בך אחרים, חוקרים וסוהרים כאוות נפשם. אין בו כלום מהעולם הרגיל בו חיים בני אדם.

עולם החיים : עולם נורמלי, משפחה, עבודה, לימודים, הגות, התנהגות אזרחית נאותה, חברות, הנאות החיים. לעולם זה אתה בא עם מטען עצום של שני עולמות פנימיים אחרים, שונים לחלוטין מהעולם אליו אתה צריך להתרגל. איך עושים זאת??


ברור לך כי העולם הישן בו חיית לפני שלושת  העולמות לא קיים יותר. הוא נחרב לחלוטין. לא תשוב אליו לעולם. עוד ברור כי אם לא תסתגל לעולם החיים החדש ישתלטו עליך העולמות הקודמים מהם אתה רוצה רק לברוח.


לברוח, אכן הבריחה הינה המוטו הראשוני בבואך לעולם החיים אלא שברבות הימים אתה מבין שמעצמך לא תוכל לעולם לברוח. תוכל להסתגל, להתמודד להבין ואף לסלוח אבל לעולם לא תוכל לברוח.


עד כאן תרומתי לנושא הדיון הערב.


החוק עימו פתחתי חשף למעלה מ- 1700 פדויי שבי כולל אנשי המחתרות טרם הקמת המדינה. לוחמי צה"ל שהיו בשבי האויב הינם כ- 700 לוחמים .

נושא השבי שזור בכל מלחמות ישראל כמו המוות והפציעה. מה שהשתנה זו עמדת הציבור כלפי תופעה זו ואני מוכרח לציין לטובה. קיימת יותר מודעות והבנה לתופעת השבי ולתוצאותיה. לעניות דעתי לעמותה שלנו תרומה מכרעת בהישג זה ואנו נמשיך במפעלינו כל עוד נדרש לכך.

אבקש לקצר, יש בפנינו ערב עמוס וארוך, לכן מספר מילים לסיום:

הכנס הזה לא היה יכול להתקיים בלי תמיכה ותרומה אדירה של מספר אנשים להם אנו חייבים תודה .

תודה לקומץ משוגעים עם תעודות שעומל וטורח כל השנה – חברי הנהלת העמותה: אורי, נתן, אורי, עודד, סמי, יואב, חזי, יוסקה, יורם, יגאל, רענן ודוד
נודה לחיים בר היו"ר החדש של ארגון נכי צה"ל ולארגון נכי צה"ל המארח אותנו בביתו, ללא כל דרישה או בקשה ועל כך אנו מוקירים לו תודה עמוקה.
כמובן באותה קבוצה לא נשכח את חברנו מוץ מטלון, יו"ר ארגון נכי צהל עד לפני חודש.
אני מבקש להודות לכל צוות הנהלת בית הלוחם בת"א על העזרה בהרמת הכנס ותודה מיוחדת לשמואל בר דוד, על תמיכה ועזרה לאורך כל תקופת ארגון הכנס.
תודה למלאכי העמותה שמלווים אותנו כל השנה ללא לאות, יונה רוכלין חברתנו בגוף ובנשף, אילן רשף ולייזי גרינברג השומרים הנאמנים שלנו במשרד הבטחון.
תודה לאדווה כוחלאני ולמרים גורן על הכנת החומר הרב ששלחתם לתערוכה,
לזאביק מקדמון ברין על התערוכה הנפלאה, לאפרת על יחסי הציבור.
תודה לרוני סימנטוב על ההפקה הנפלאה של הכנס כולו.
אי אפשר שלא לומר תודה עמוקה לזהבה סלומון על העבודה והעמל שהושקע במחקר כמו גם לפרופ' אבי עורי.
ואחרון חביב, יקר,  בלתי נלאה, מי שמשה דיין אמר עליו באחד הראיונות עימו כי בזכותו ובזכות מאיר הר ציון המדינה שלנו שורדת. מי שהרים את הכנס במו ידיו – דוד אבודרם.

הצבנו לעצמנו כמטרה בכנס הקודם  להתמיד במסורת של מפגש חברתי של פדויי שבי מכל מלחמות ישראל, ואני תקווה שהמטרה הושגה .

מילה אחרונה לממשלת ישראל – אל תוותרו על גלעד שליט . החזירו אותו הביתה עכשיו. קיימת עתה הזדמנות להשיב את גלעד הביתה בהסכם או הסדרה ממין כזה או אחר עם החמאס – אל תשכחו את מחויבותכם המוסרית והשיבו אותו הביתה עכשיו !


רמי דורון

 
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