משלחת העמותה בביקור רשמי ברפובליקה סרבסקה

משלחת העמותה בביקור רשמי ברפובליקה סרבסקה

נאומו של רמי דורון  בפני הנשיא / ראש ממשלת הרפובליקה הסרבית - אפריל 2009, דמיון הגורל של שני העמים הוא ייחודי

ראש הממשלה  MILORAD DODIK
נשיא PROF. RAJKO KUZMANOVIC
נשיא הארגון BRANISLAV DUKIC
ארכיבישוף ADIKA BANJOLUCKI JEFREM
 

דמיון הגורל של שני העמים הוא ייחודי:

1. מלחמת העולם השנייה הייתה הארוע הדרמטי ביותר לשני העמים במאה השנים האחרונות. אפילו הגורל האכזר במקומות מסויימים היה זהה. במחנה ההשמדה  מחנה יאסנובאץ Jasenovac; רצח משטר האוסטשה בקרואטיה מאות אלפי סרבים ועשרות אלפי יהודים זה לצד זה רק משום שנחשבו כ: "אוייבי הגזע הארי" . בדיוק בימים אלו מציינת מדינת ישראל את יום השואה לזכר רציחתם של 6 מליון יהודים על ידי המשטר הנאצי הגרמני. מי כמונו, העם היהודי, מכיר את תוצאותיה הרות האסון של משטרי הגזענות הרצחניים ויכול להבין את מה שעבר על העם הסרבי באותה מלחמה ארורה.

2.  60 שנים מאוחר יותר, ניצבים שוב שני העמים בחזית למול שאיפות הטרור וההשתלטות של האיסלאם הרדיקלי, כשהם סובלים ממלחמות ומטרור ולפעמים מיחס עויין וצבוע של רבות ממדינות העולם.
באנו לכאן בתחושה של אחדות הגורל, תחושת קירבה, להשגת מטרה משותפת והבעת הזדהות עם הגאווה הלאומית של הרפובליקה הסרבית.
ברצוני להציג בקצרה את העמותה אותה אנו מייצגים – ערים בלילה – עמותת חיילי צבא הגנה לישראל שהיו בשבי האוייב.
 
1. הצגת העמותה: (450 חברים) מייצגת 1800 פדויי שבי מכל מלחמות ישראל ועוד מתקופת המחתרות טרם המדינה.

2. פדויי השבי הינם בעיקר ממלחמת העצמאות בשנת  1948, שבויים שהיו במצרים ובירדן - וממלחמת יום הכיפורים 1973, שבויים שהיו במצרים ובסוריה. מספר שבויים חברי העמותה היו אצל ארגוני המחבלים המוסלמים.

3. היחס של הצבא המיצרי והצבא הסורי וכן ארגוני המחבלים לשבויים היה עויין, לא הומאני ומנוגד לאמנת ג'נבה. השבויים עברו השפלות, מכות ועינויים תוך כדי חקירות וגם ללא חקירות. חלק מהשבויים נרצחו בשבי.

4. רוב גדול של השבויים הינם נכים או מהמלחמה או מהשבי. למרות זאת רובם חזרו לחיי משפחה ולחיי עבודה.

5. העמותה פעילה במספר תחומים לטובת רווחתו של פדויי השבי. רק 32 שנים לאחר מלחמת יום הכיפורים, הצלחנו להעביר בכנסת, חוק המכיר בזכויות השבויים. היה לנו חשוב שמדינת ישראל תכיר בשבויים כלוחמים, שתרמו ללחימה כמו כל לוחם אחר וששרדו באומץ את תנאי השבי הקשים. ואכן בחוק נכתב במפורש, לראשונה בתולדות המדינה כי: (אני מצטט):
" חוק זה מטרתו לבטא, באמצעות הכרה במעמד ומתן תשלום חודשי, את החוב שחבה מדינת ישראל כלפי מי שנפל בשבי האויב תוך כדי שירותו בצבא הגנה לישראל,...
מתוך הכרה כי מי שנפל בשבי כאמור סובל מבעיות רפואיות ונפשיות ייחודיות הנובעות מהטראומה של הנפילה בשבי האויב ומהשהייה בשבי, המקשות עליו לחזור ולתפקד לאחר שחרורו מהשבי..."(רשומות – הצעת חוק הממשלה 172 16.5.05)

6. אנחנו פועלים למען השבויים מול משרד הביטחון במטרה לדאוג לזכויותיו כפדויי שבי וכנכה.

7. העמותה רכשה יער והקימה בו אתר הנצחה ומורשת לשבויים ולנעדרים במלחמות ישראל. העמותה מקיימת מידי שנה כנס ארצי לכל פדויי השבי בישראל, מארגנת פעילות חברתית של מפגשים ורק לאחרונה סיימה מסע רגלי לכל אורכה של המדינה כ- 750 ק"מ, נפגשה עם הקהל הרחב בהליכה, בכנסים, בהופעות פומביות וסיפרה את סיפור השבי.

8. יזמנו עריכת מחקר מקיף על השפעת השבי על פדויי השבי אותו עורכת פרופ' זהבה סולומון מאוניברסיטת ת"א. פרופ' סולומון הינה בעל שם עולמי בנושא פוסטראומה והמחקר בה לבדוק את ההשפעה של השבי על הבריאות הפיסית והנפשית של השבוי. המחקר, שהחל לפני כשנתיים אמור להסתיים  ממש חודשים  אלו ואנחנו נשמח לשתף את חברינו מארגון המחנות בתוצאותיו.

9. אנו מקווים בביקורנו זה להעמיק את ההכרות עם העם הסרבי, עם העמיתים שלנו בארגון המחנות ועם הארץ היפה שלכם.

10. אני מקווה שביקור זה יהיה פתח לדיאלוג, להכרה ולעזרה הדדית בין שני הארגונים ובין שתי המדינות.

11. לאחר ביקורנו זה, אני משוכנע שנהיה נציגים טובים יותר של העם הסרבי, של הרפובליקה ושל ארגון המחנות – בארצנו.

12. לסיום, אני מבקש להודות לך / לכם על הכנסת האורחים המרגשת והחמה, על קבלת הפנים האוהבת ומקווה לביקור נוסף של שלכם בארצנו.

 
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